zondag 13 november 2011

mystic bird



Na in 2005 een seizoen bij Bert Dijkink (stadsschilder in Zwolle) de basis van schilderen onder de knie te hebben gekregen, heb ik een tijdje stil gelegen. Door allerlei drukke werkzaamheden kwam ik niet tot schilderen. Een uitzending op tv bracht me weer tot schilderen. Met name de techniek die Gary jenkins demonstreerde sprak mij erg aan. Hij maakte namelijk een prachtige achtergrond door met acrylverven en water een heel mysterieuze achtergrond te kreëren en dan met een nat op nat-techniek met olieverf daarop verder te gaan.op het bovenstaande schilderij heb ik de zelfde techniek toegepast. De achtergrond is acryl maar de takken bladeren en de vogel zowel als de berg op de achtergrond zijn met olieverf gedaan. Ik stond vooral versteld van de prachtige kleuren die je dan krijgt vooral bij het vogeltje. Het is een kapoetsensijs.Toch kwam ik er ook achter dat eenmaal klaar je toch behoorlijk wat problemen kan krijgen met het drogen. Na zo'n 3 maanden mag het pas gevernist worden met een voorlopige vernis en na een jaar kun je het schilderij pas definitief een een goede vernis zetten. Dat vond ik erg lang en dat is dan ook de hoofdreden waarom ik in eerste instantie met acryl ben verder gegaan. Maar wie weet misschien komt de olieverf vanzelf nog weer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten